Spår- och ballastbyte på sträckan Borås–Varberg

Spår- och ballastbyte på sträckan Borås–Varberg

På uppdrag av Leonhard Weiss har fyra driftplatser mellan Borås och Varberg fått spår- och ballastbyten utförda av ABR Mark & Järnväg. Projektet som startade i Viskafors under november har nu gått i mål i Skene.

 

Totalt rör det sig om en bytessträcka på cirka 4 000 meter.

Driftplatserna Viskafors, Horred, Veddige och Skene har alla fått ny ballast och nya spår. Jesper Fager är anläggare och mättekniker på ABR Mark & Järnväg och en av de som har arbetat med projektet.

– Vi började i Viskafors första november med att skära räls och riva bort befintliga spår. Sen har vi haft grävmaskiner och hjullastare på plats för att gräva underballast och min uppgift har väl främst varit att hålla koll på höjderna, berättar Jesper.

 

Första projektet med Leonhard Weiss

Med rätt höjder och ny ballast på plats har nya slipers och ny räls lagts i form av huvudspår, sidospår och stickspår. Utöver spår- och ballastbytet har även tvärkanalisationer utförts av ABR Mark & Järnväg som underentreprenör till Leonhard Weiss.

– Det är första gången vi har ett projekt tillsammans med Leonhard Weiss och det har funkat bra. Vår arbetsledare Johan Brün som skött planeringen under projektet har haft dialog med dem hela tiden för beslut och för all logistik som det har varit ganska mycket av.

 

Vidare till Sävenäs rangerbangård

På plats vid driftplatserna har ABR haft hjullastare, grävmaskiner, banarbetare, anläggare och Jesper som mättekniker. Vissa åker nu vidare till Göteborg för att hjälpa till med Sävenäs rangerbangård, men för Jesper väntar julledighet.

– Nu blir det lite ledighet och sen i januari blir det nya projekt och de årliga utbildningarna, säger Jesper som började på ABR under våren 2020.

– Det är ett varierande arbete där man får vara ute och jobba med roliga kollegor som vill åt samma håll. Det är bra kämpaglöd på hela företaget och jag trivs jättebra!

Dela inlägget