Kilometerlång dränering på Karlskoga motorstadion

Kilometerlång dränering på Karlskoga motorstadion

Gelleråsen är klassisk mark. Nu blir det även dränerad mark. ABR är på plats i Karlskoga och utför närmre två och en halv kilometer dränering runt den populära racingbanan.

– Det är jättekul att vi är här! Dels är det ett väldigt stort dräneringsjobb och lite omväxling från anläggningsarbetena vid järnvägen, men också för att det är på klassiska Gelleråsen, säger Kjelle Lejonkrans, VD på ABR, som själv har ett stort motorintresse.

När vatten tränger in under asfalten rör sig asfalten och den behöver läggas om, vilket är en kostsam process varje gång det behöver göras. Med dräneringen kommer asfalten att hålla bättre samtidigt som man ökar bankvaliteten genom att få bort vattnet från banan.

På Karlskoga motorstadion anordnas bland annat race som Porsche Carrera Cup, med bilar som kräver mycket grepp, och då behöver bankvaliteten vara hög för att klara påfrestningarna. Något Richard Göransson, idag VD på Gelleråsen, vet mycket om.

– Det är ett långsiktigt dräneringsarbete som behövs här för att banan ska vara i toppskick, så det känns jättebra att vi nu har hittat en partner som ABR. De bistår med både sin expertis och mantimmarna, säger Richard om samarbetet som väntas vara återkommande.

”Vi gräver ner nästan 500 meter trumma”

Arbetet med dräneringen började i oktober med start vid Ejes kurva, som är döpt efter Karlskogas egen racinglegendar Eje Elgh. Pontus Borgström som kör grävmaskinen längs med racingbanan tycker att projektet har gått bra.

– Vi har väl gjort ungefär 25–30 % hittills och har nog ungefär två månader kvar här, så länge det inte blir alltför kallt och tjäle i backen. Vi håller tummarna för en lagom kall vinter.

AB Rallarna har börjat med de mest utsatta sektionerna av banan, däribland Ejes kurva och depåsvängen, där det har varit problem med översvämningar och funnits dåligt med avvattningar. För att råda bot på problemen kommer bland annat en lång trumma att grävas ner.

– Vi gräver ner nästan 500 meter trumma längs hela raksträckan och den i sin tur kommer att ha avstick med dräneringar som vi ansluter till trumman. Det kommer att göra stor skillnad. Behovet här är ganska stort och det är ett väldigt kul projekt att vara på, avslutar Pontus.

Dela inlägget